Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Czeskie wycofają serię 380 w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
14-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Czeskie wycofają serię 380 w przyszłym roku
fot. Petr Štefek (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0 cz
Czeski narodowy przewoźnik kolejowy już w połowie przyszłego roku zamierza wycofać z eksploatacji wszystkie posiadane lokomotywy elektryczne 109E produkcji Škoda Transportation, oznaczone jako seria 380. Niezbyt udane elektrowozy będą w dalszym ciągu zastępowane Vectronami. Zostaną także wystawione na sprzedaż. Wiadomo jednocześnie, że ich nabywcą na pewno nie będzie ČD Cargo.

W roku 2004 České dráhy zamówiły 20 sztuk trójsystemowych lokomotyw elektrycznych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h u rodzimego producenta, czyli Škoda Transportation. Nastąpiło to w drugim podejściu do postępowania przetargowego – pierwszy przetarg, w którym oferty złożyli Siemens z Taurusem oraz konsorcjum Bombardiera i Škody Transportation, oferujące Traxxa, został wcześniej unieważniony. W drugim przetargu czeski producent wystartował już samodzielnie. W roku 2008 prototyp serii 380, znanej także jako Emil Zátopek (od nazwiska słynnego czeskiego biegacza, zdobywcy czterech złotych medali olimpijskich), wyruszył na jazdy próbne. Choć zaplanowano rozpoczęcie eksploatacji nowych elektrowozów w rocznym rozkładzie jazdy 2009/2010, nie udało się dotrzymać tego terminu.

Ostatecznie pierwsze sztuki zaczęły być wykorzystywane do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych w 2011 roku, jednak dostawy zakończono dopiero 2 lata później. Dodatkowo elektrowozy z tej serii nigdy nie zostały homologowane w Polsce, a w Niemczech uzyskały dopuszczenie do ruchu z prędkością nieprzekraczającą 120 km/h. Można powiedzieć, że jest to dla ČD naprawdę feralna seria – oprócz braku dopuszczenia we wszystkich państwach narodowy przewoźnik po przegranym postępowaniu arbitrażowym, wytoczonym producentowi z uwagi na opóźnienia w dostawach i homologacji, musiał dopłacić do zamówienia, ponieważ producent wykazał opóźnienia w płatnościach, które zostały ostatecznie wycenione na wyjątkowo pokaźną kwotę z uwagi na wyrównanie o inflację.

Podczas jazd próbnych w Austrii doszło także do tajemniczego zatrzymania jednej z maszyn przez austriackie władze. Gwoździem do trumny serii 380 okazała się jednak nieudana próba zabudowy we wszystkich egzemplarzach urządzeń pokładowych systemu ETCS. Po niepowodzeniu w kolejnych przetargach, w których okazało się, że realizacja zadania może osiągnąć wartość zbliżoną do aktualnej wyceny tych elektrowozów, ČD na początku obecnej dekady zaczęły traktować całą serię jak kukułcze jajo, sygnalizując chęć ich zbycia. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w roku 2022, sondowano nawet w pewnym momencie możliwość sprzedaży serii 380 do… Turcji. Do dziś żaden czeski narodowy przewoźnik kolejowy nie znalazł żadnego nabywcy na jakikolwiek spośród 18 egzemplarzy (2 sztuki zostały poważnie uszkodzone w wypadkach).

Obecnie w użyciu jest już tylko 12 maszyn, natomiast od grudniowej zmiany rozkłady jazdy wykorzystywanych ma być zaledwie 7 sztuk – i to niedługo, ponieważ w połowie przyszłego roku cała seria zostanie wycofana. Jak poinformował portal Zdopravy.cz, niewykluczone, że elektrowozy trafią na Węgry, nie precyzując zarazem, czy nabywcą będą węgierskie koleje państwowe, czy też inny podmiot. Rzecznik prasowy ČD Petr Šťáhlavský odmówił jednocześnie komentarza w tej sprawie, informując jedynie, że na sprzedaż wystawione zostaną także egzemplarze wycofane z eksploatacji (w tym uszkodzone), które być może posłużą jako dawcy części zamiennych. Wiadomo także, że ich nabywcą z pewnością nie będzie ČD Cargo – z uwagi na słabą koniunkturę na rynku kolejowych przewozów towarowych.

Lokomotywy elektryczne serii 380 mogą pracować w systemach zasilania 3 kV DC, 15 kV AC 16,7 Hz oraz 25 kV AC 50 Hz. Ich masa własna wynosi ok. 88 ton, zaś moc – 6,4 MW. Ostateczny koszt jednostkowy w ramach pechowej umowy osiągnął astronomiczną wartość 34 mln zł - to blisko dwukrotnie więcej niż w przypadku dostarczanych kilkanaście lat później Griffinów dla PKP Intercity (wprawdzie jednosystemowych i o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 160 km/h). Warto dodać, że elektrowozy typu 109E w innych wersjach nabyli także DB Regio (6 sztuk) oraz słowackie koleje państwowe ZSSK (2 sztuki). Seria dla Niemiec także okazała się dość pechowa i również ma zostać wkrótce wycofana – nigdy nie udało się uzyskać zgodnego założeniami kontraktu dopuszczenia do ruchu z prędkością 190 km/h, lecz tylko do 160 km/h.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autonomiczny motorak. Już 3 tys. kilometrów z pasażerami

Innowacje

Autonomiczny motorak. Już 3 tys. kilometrów z pasażerami

Mikołaj Kobryński 10 listopada 2025

ComfortJetem z Pragi do Kopenhagi. Bilety już w sprzedaży!

Pasażer

ComfortJetem z Pragi do Kopenhagi. Bilety już w sprzedaży!

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2025

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Pasażer

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Autonomiczny motorak. Już 3 tys. kilometrów z pasażerami

Innowacje

Autonomiczny motorak. Już 3 tys. kilometrów z pasażerami

Mikołaj Kobryński 10 listopada 2025

ComfortJetem z Pragi do Kopenhagi. Bilety już w sprzedaży!

Pasażer

ComfortJetem z Pragi do Kopenhagi. Bilety już w sprzedaży!

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2025

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Pasażer

Czeskie Pendolino będzie tańsze

Mikołaj Kobryński 02 listopada 2025

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Biznes

Budamar wydzierżawił Dragony 2 od Akiem

Mikołaj Kobryński 26 marca 2025

České dráhy żegnają legendarne elektrowozy serii 151 [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij